Assalamualaikum...

Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Kami adalah penjual Cloth Diapers dan menawarkan harga serendah RM18/Pcs.
Jika anda berminat dan ingin mengetahui lebih lanjut,
anda boleh lihat jenis-jenis Cloth Diapers yang kami jual di bahagian kanan blog ini.
Anda juga boleh hubungi 019-3535514 (Adah) atau 019-3474267 (Shah).
Pertanyaan juga boleh diajukan melalui SMS atau E-Mail :
nursyahadah.af@gmail.com

Beberapa produk lain juga akan muncul dari masa ke semasa.
Jadi, jangan ketinggalan untuk mendapatkan update dari blog kami.
Terima kasih.

Thursday, 12 July 2012

Cloth Diapers Dan Raisya Adira : Cerita Kami...

Assalamualaikum...

Bukan mudah kami ingin membuat keputusan ini – menukar pemakaian dispo diapers kepada cloth diapers untuk Raisya Adira…  apatah lagi kos permulaan untuk membeli cloth diapers bukanlah murah… namun, akhirnya saya dan suami mengambil keputusan yang sangat ‘menyusahkan’ ini… keputusan yang sangat sukar seperti ingin breastfeed…keputusan dibuat ketika saya mengandungkan Razeen Areef 7 bulan, ketika itu si kakak Raisya Adira dah mencecah 1 tahun 7 bulan… sangat terasa beban yang ditanggung apabila setiap bulan saya dan suami harus memikirkan budget untuk membeli lampin pakai buang si kakak… belum lagi termasuk susu dan baju-bajunya…  niat pertama ingin bertukar kepada cloth diapers adalah kerana ingin berjimat, tiada terfikir langsung tentang kebaikan lain… saya juga tiada melakukan kajian khusus mengenai cloth diapers…



fikir punya fikir, akhirnya kami berjaya membeli 10 pcs cloth diapers… oh, ketika memandang cloth diapers itu, hati saya sangat getir memikirkan perubahan hidup sesudah ada cloth diapers… larat ke nak basuh? tahan ke bau poo-poo kakak? bau hancing kencing kakak lagi… pendam dalam hati… oleh kerana saya masih tinggal bersama mertua saya, dan mertua saya juga-lah yang menjaga kakak, saya masih memerlukan penggunaaan dispo diapers… ye lah, orang yang dah berumur ni pemikirannya bukan sama dengan orang muda, tiada yang nak ‘susah-susah’ atau ‘penat-penat’ pada zaman sekarang, apatah lagi kemudahan sekarang sangat banyak termasuklah dispo diapers yang pakai buang tu… nenek tak tahan dengan poo-poo & kencing kakak, lagi pulak nak basuh2, sangat menyusahkan dia, takkan saya nak paksa nenek basuh pulak kan… saya tak nak-lah cloth diapers ni dianggap menyusahkan… jadi, hanya pada waktu malam sahaja kakak pakai cloth diapers, pada waktu siang memang pakai dispo diapers lagi…  tak konsisten! sesudah sebulan saya bersalinkan Razeen Areef, saya dan suami sepakat untuk menambah 10 pcs lagi koleksi cloth diapers kakak… jumlahnya sekarang ada 20 pcs… baru terasa agak ‘stabil’ dan rileks untuk ulang basuh… dulu dengan 10 keping tu sangat terkejar2 nak basuh, kalau tak sempat kering bawah matahari, sambung keringkan bawah kipas… sangat tak bagus cara tu…  semenjak kami tambahkan cloth diapers kakak, memang saya ‘nyah’kan jauh-jauh dispo diapers… tak teringin langsung nak beli… walaupun baru 2-3 bulan kakak menggunakan cloth diapers, namun hanya beberapa kali sahaja kakak buang air besar dalam cloth diapers tu… dalam usia 1 tahun 10 bulan kakak dah pandai beritahu apabila dia nak buang air besar! hebat bukan? sesudah itu, tak pernah lagi ada poo-poo dalam cloth diapers, kakak buang air besar di tandas… nenek juga tak perlu susah-susah basuh cloth diapers… saya cuma pesan pada nenek, tinggalkan sahaja cloth diapers tu dalam baldi yang saya khususkan, tak perlu perah atau bilas kencing kakak yang ada dalam cloth diapers tu, balik kerja nanti saya yang akan kerjakan cloth diaper tu… bila saya buat macam tu, baru-lah terbuka hati si nenek untuk menerima pemakaian cloth diapers pada kakak… tak pe lah saya susah dan penat sikit pun, kalau nak di bandingkan dengan mak saya dulu pakaikan saya napkin + seluar getah, lagi leceh nak membasuh, nak melipatnya lagi, sanggup mak saya mengadap poo-poo dan kencing saya, letih juga kan… takkan saya tak sanggup pulak nak mengadap poo-poo dengan kencing anak-anak saya, ye dak? bila lagi saya ingin merasai pengalaman mak saya menjaga saya dahulu...

suami saya juga tidaklah berat tulang untuk membantu saya menguruskan Raisya… tidak pernah lagi saya lihat dia mengeluh dengan poo poo & kencing kakak, sanggup juga dia menghadap apalagi ketika saya sedang berpantang melahirkan anak kedua, dia seorang je lah yang menguruskannya… malahan dia jugalah yang banyak menyokong pemakaian cloth diapers… Alhamdulillah semuanya dipermudahkan…

Si kakak Raisya Adira pula sangat teruja dengan cloth diapers yang berwarna warni tu… kalau saya nak melipat, dia pun nak tolong sama… kalau saya dah susun dalam beg cantik2, dia juga lah yang rajin memunggahnya… kalau dibukakan baju dan seluarnya, melompat-lompat dia menayangkan cloth diapers yang sedang melekat di badannya… alahai anak daraku seorang….saat ini, saya sedang cuba untuk lepaskan cloth diapers daripada kakak Raisya sebelum usianya 2 tahun… tapi hanya tinggal 2 minggu lagi, saya rasa tiada kesempatan di situ… semangatku tidak kuat…

Saat ini kami sudah jimat kewangan untuk diapers Raisya Adira… azam untuk melakukan hal yang sama pada Razeen Areef…  dan disebabkan perkembangan kakak Raisya yang positif inilah membuka hati saya untuk menjual cloth diapers dengan harga yang rendah, supaya saya sama-sama dapat berkongsi kebaikan cloth diapers bersama ibu-ibu yang lain... kalau tak try dulu, tak boleh la share dengan orang lain kan... ^_^






Terima kasih kerana membaca entri ini.
Sila klik Like jika anda suka entri ini.

No comments:

Post a Comment